Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

21. 01. 2019.

ZABLUDE O JULIJANSKOM KALENDARU Kako smo ostali "zaglavljeni" , i zašto je "srpska" Nova godina u stvari U SEPTEMBRU

Zašto neke pravoslavne zemlje koriste gregorijanski kalendar, a druge, uključujući i Srbiju, julijanski; šta bi se desilo kada bismo svi praznovali po istom kalendaru, i da li je Milankovićevo računanje vremena zaista bolje od drugih - za "Blic" objašnjavaju stručnjaci.

ZABLUDE O JULIJANSKOM KALENDARU Kako smo ostali "zaglavljeni" , i zašto je "srpska" Nova godina u stvari U SEPTEMBRU

Foto:Blic

- Kalendar je veštačka tvorevina, čiji je cilj da se što bolje uskladi sa prirodnim promenama koje nisu samerljive. Dakle, kalendar je stvar dogovora - kaže za "Blic" Branko Simonović iz Astronomskog društva "Ruđer Bošković".

U tom smislu, ništa značajno ne bi se promenilo ako bismo i u Srbiji počeli da merimo vreme po gregorijanskom kalendaru. Mada, ne bismo imali dve Nove godine ako bismo se sinhronizovali.

- To bi značilo da bi se praznici, koji se sada slave odvojeno, slavili u isto vreme. Tako bismo imali smo jednu Novu godinu ("gregorijanka" i "julijanka" bi se poklopile), a to bi se odnosilo i na verske praznike - objašnjava naš sagovornik.

Simonović napominje i da je u vreme kada se predlagala reforma julijanskog kalendara, tadašnja Jugoslavija imala poseban interes da se reši "kalendarsko pitanje" s obzirom na to da su u okviru te države postojale razvijene pravoslavna i rimokatolička crkva, čiji su se praznici razilazili kao i obeležavanje istih.

U svakom slučaju, bilo bi dobro da se ovo pitanje reši, jer ovakav julijanski kalendar trpi nepreciznost koja postaje sve veća vremenom, smatra stručnjak.

Gregorijanski - globalno, julijanski - interno

Na pitanje da li bi se u svakodnevnom životu građana nešto promenilo ako bismo se prihvatili gregorijanskog kalendara, Simonović odgovara odrično.

- Ne bi, tim pre što mi i tako uveliko živimo i usklađujemo se po gregorijanskom kalendaru, čak i verske praznike "prevodimo" na ovaj kalendar. Sve zemlje koriste gregorijanski kalendar, to je globalni kalendarski sistem, a julijanski se koristi interno, u okviru pojedinih verskih zajednica poput naše - kaže Simonović i dodaje:

Badnji dan - jednom godišnje Foto: Snežana Krstić / RAS Srbija

Badnji dan - jednom godišnje

- Julijanski kalendar se zadržao po inerciji. Za nas julijanski kalendar nema poseban značaj, i ne postoji ni jedan tradicionalan, ili pseudotradicionalan, razlog da se kao takav zadrži.

Milankovićev kalendar nije vrhunsko naučno dostignuće?

Kada je reč o računanju vremena, nameće se i pitanje kalendara koji je osmislio Milutin Milanković, a o kome se često referiše kao o najpreciznijem, te smo pitali sagovornika iz astronomskog društva da nam kaže nešto više o njemu.

- Pre svega bih istakao da se tom rešenju daje neprirodno veliki značaj, i proglašava se "vrhunskim naučinim dostignućem", što je pogrešno, posebno kada se to navodi kao vrhunsko Milankovićevo ostvarenje - iznenadio nas je Simonović odgovorom.

Kalendar, ilustracija Foto: Profimedia

Kalendar, ilustracija

Milankovićev kalendar oslonjen je na temelju rešenja Maksima Trpkovića, kaže Simonović.

- Zato ja taj kalendar i nazivam Trpković-Milankovićev. No, kada su Srbi shvatili da je Milanković "najveći naučnik na svetu", iako o njegovom radu skoro ništa ne znaju, onda su počeli da mu prišivaju nadljudske osobine i postignuća pa ćete se tako naslušati kojekakvih arogantnih bajki. Dakle, zbog toga se rodila "fama" da je Milutin Milanković napravio "najtačnii kalendar na svetu" - pojašnjava on i kaže da Milanković nije jedini srpski naučnik koji se tim problemom bavio, pa čak ni najuspešniji, a samo dostignuće nije genijalno, kako mnogi smatraju, već je po sredi "relativno jednostavan poblem".

Kalendar nije dogma

Imajući u vidu da je Milanković rešenje ponudio na Svepravoslavnom saboru 1923. godine u Carigradu, kao i da su se tada duhovne starešine pokrenule kako bi rešile "kalendarsko pitanje", za mišljenje smo pitali i Radomira Popovića, profesora Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, koji je prokomentarisao za "Blic" pitanje julijanskog kalendara.

Vaseljenski patrijarh Meletije IV je bio domaćin skupa na koji je imao zadatak da i u okviru pravoslavne crkve nađe način da se odstupanje od prirodnog vremena, koje se vremenom nagomilalo, reši na sličan način na koji je to učinjeno u gregorijanskoj reformi.

Međutim, kako kaže profesor Popović, to pitanje nije dogmatsko, već administrativno i, u smislu obračunavanja vremena, tiče se astronoma i matematičara.

- Za neke ljude u Crkvi, to je periferno pitanje - kaže Popović.

Slavlje za srpsku Novu godinu Foto: D Zivancevic / RAS Srbija

Slavlje za srpsku Novu godinu

"Apsurd unutar hrišćanske crkve"

Korišćenje julijanskog kalendara kod nas i gregorijanskog u drugim državama, on komentariše ako svojevrsni apsurd unutar hrišćanske crkve, imajući u vidu da iste praznike ne slavimo isti dan.

Sagovornik "Blica" ističepomenuti kongres u Carigradu kao veoma važan za pitanje kalendara. Na njemu su bili i predstavnici naše crkve.

- Milutin Milanković bio je član delegacije naše crkve i on je podneo najbolji referat, predlog najtačnijeg kalendara. Na tom kongresu doneta je odluka o prelasku na novi kalendar, ali da taj prelazak ne bude pod pritiskom. Prihvatile su ga Carigrad, Rumunija, Grčka, a Moskva, Srbija, Jerusalim ostali su na julijanskom.

Džekson, Kalifornija: pravoslavni Božić slavi se i u tuđini Foto: RAS Srbija

Džekson, Kalifornija: pravoslavni Božić slavi se i u tuđini

Popović kaže da je svakoj zemlji ostavljena prilika da se odluči, kako se ne bi napravila "veća šteta".

Na pitanje šta to znači, naš sagovornik objašnjava da smo "skloni sukobima" i da postoji strah od raskola ukoliko se takva odluka bude nametala. On to ilustruje primerom Grčke, koja se vodi gregorijanskim kalendarom, ali i dalje postoje struje "starokalendaraca".

Srpska Nova godina? Može, ali 1. septembra

Upitan da prokomentariše slavljenje "srpske" Nove godine, Popović se složio da je Nova godina kao takva društveni, a ne verski praznik, i da ono što se proteklih godina intenzivno proslavlja u noći između 13. i 14. januara - nema veze sa verom.

- To nije srpska Nova godina, to ne postoji - decidan je naš sagovornik i kaže da se u našem narodu na taj dan odvajkada obeležava potpuno drugi praznik: Mali Božić i Sveti Vasilije. Oni, za razliku od kalendarskog obeležavanja nove godine imaju utemeljenje u pravoslavlju.

Profesor Popović rekao je da kada bi se govorilo "crkvenoj" Novoj godini, to bi bio 14. septembar (ili 1. septembar po starom). On navodi da se ovaj datum pominje i u Starom zavetu kao početak godine,a da se tako obeležavala u srednjem veku. Ovakav "izbor" datuma, u direktnoj je vezi sa prirodnim ciklusima, krajem leta, sakupljanjem plodova...

Izvor: blic.rs

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati