Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

PRESS ISTRAŽUJE... Otkrivena jedna od najstrože čuvanih tajni o padu „Jatove" letelice iz 1972. godine

11. 01. 2009.  - Autor: VELJKO MILADINOVIĆ

AVION OBOREN ZBOG BREŽNJEVA!

Naša istraga dokazala da je „devetka" pala s visine od 5.400 metara i da je pogođena raketom češke vojske koja je u to vreme održavala redovne manevre, kaže Branko Habuš, bivši šef telekomunikacija „Jata"

s1
s1

Misterija Jatovog aviona... Da je avion zaista oboren eksplozivom iznutra raspao bi se na sitnije delove

Naš avion oborila je sovjetska raketa i drago mi je da se konačno posle 37 godina neko setio da potvrdi tu bolnu istinu koju je naša komisija još tada utvrdila, kaže ekskluzivno za Press nedelje Branko Habuš, tada rukovodilac sektora za telekomunikacije informacionog sistema „Jata", koji je „iz prve ruke" bio upućen u istragu nakon pada aviona.

- Činjenice iz istrage govore da je „Jatova" „devetka" pala s visine od 5.400 metara i da je avion oboren raketom vojske Varšavskog ugovora, koja je u to vreme na nebu Čehoslovačke održavala redovne manevre. Prema naredbi, nebo je zbog manevara bilo zatvoreno do 16 časova. Prema redu letenja, „DC-9" koji je poleteo iz Kopenhagena trebalo je da preleti Čehoslovačku oko 17 časova - kao iz kontrolnog tornja deklamuje nam Habuš.

a
slika

DVE PREDRATNE NESREĆE

12. septembar 1933. - tromotorni avion „farman" s Ljubljanskog aerodroma poleteo je u maglu. Izuzetno niska vidljivost prouzrokovala je to da kapetan Nikitin posle samo dva minuta izgubi kontrolu nad letelicom. Dva člana posade i šestoro putnika koji su se našli u avionu prve su žrtve civilnog vazduhoplovstva na ovim prostorima.

22. avgust 1940. - Dva člana posade i deset putnika nastradalo je nakon što je dvomotorni „lokid" na relaciji Zagreb-Split udario u stene planinskog masiva Velebit.

Zabrana leta je ipak produžena jer je u to vreme Čehoslovačku trebalo da preleti avion sa „tovarišom" Brežnjevom, što je čuvano u najstrožoj tajnosti. Naš avion je, nažalost, poleteo pre nego što je objavljeno produženje zabrane. U to vreme dva „Jatova" aviona trebalo je da prelete Čehoslovačku, „devetka" iz Kopenhagena, i jedan iz Berlina. Avion iz Berlina odmah je primio naredbu i okrenuo prema Istočnoj Nemačkoj, priseća se Branko Habuš:

- Praksa je da u vreme manevra vojska preuzima kontrolu nad nebom. Kapetan Ludvig Razdrih upravljao je „DC-9" iz Kopenhagena i nije odmah reagovao na poziv kontrole leta iz Istočne Nemačke da se uputi prema njenoj teritoriji. A nije dobijao informacije od vojne kontrole pošto je bio na civilnoj frekvenciji. Tada je došlo do velikog previda u komunikaciji između vojne i civilne vazduhoplovne kontrole leta. Vojska nije informisana da se radi o preletu civilnog aviona, a na svom radaru samo je identifikovala „uljeza". I izdata je komanda da se „uljez" ukloni. Pilot Razdrih je krenuo da spušta avion, ali bilo je kasno.

Trideset sedam godina posle pada „Jatovog" aviona „DC-9", još se otkriva istina kako je ova letelica završila u malom mestu koje se danas zove Serbske Kamenice, na granici tadašnje Čehoslovačke i Istočne Nemačke, kada je čudom preživela stjuardesa Vesna Vulović. Nemački radio ARD javio je pre nekoliko dana pod oznakom hitno vest da je ceo slučaj „podvala češke tajne službe".

s2
s2

Njihov dopisnik iz Praga Peter Hornung Andersen tvrdi da su „piloti aviona zbog tehničke greške pokušali prinudno sletanje, pri čemu su se našli u zabranjenom prostoru, kada ih je najverovatnije srušila češka protivvazdušna odbrana". Po ovoj verziji, avion je pao sa „samo" nekoliko stotina metara, posle čega su tajne službe dveju zemalja zajednički konstruisale priču o teroristima kako bi se prikrila velika greška. ARD je demantovao da su oni u potpunosti utvrdili uzroke pada aviona, ali i „da ono što stoji u zvaničnom izveštaju ne odgovara istini".

Podvala češke službe

Prema zvaničnoj verziji događaja koju su predstavile vlasti SFRJ, krivicu za rušenje aviona preuzeli su ustaški teroristi, koji su navodno postavili kofer sa eksplozivom još dok se avion nalazio u Švedskoj, pre poletanja za Kopenhagen. Ova verzija odgovarala je i jugoslovenskim i češkim vlastima.

Press nedelje u razgovoru s Brankom Habušem objavljuje rezultate istrage i ekskluzivne fotografije s lica mesta koje samo potvrđuju krivicu čeških vojnika, odgovornih za smrt 29 ljudi.

Ovi rezultati istrage o okolnostima rušenja „Jatove" „devetke" čuvani su od javnosti kako se ne bi narušavali odnosi s Varšavskim paktom. Kako kaže Branko Habuš, predstavljena je verzija događaja s ustaškim teroristima koji su pre sletanja aviona na aerodrom u Kopenhagen u Štokholmu podmetnuli kofer s eksplozivom, iako su materijalni dokazi predstavljeni komisiji govorili da je avion srušen sa zemlje. On kaže da je u „Jatovom" hangaru dugo stajao deo aviona koji upravo na to ukazuje.

- Deo aviona između krila i trupa gde se nalazio rezervoar imao je veliku rupu, prečnika većeg od pola metra. Metal je ulubljen. Da je avion zaista oboren eksplozivom „iznutra", raspao bi se na sitnije delove, bio bi rasut po većoj površini, a metal bi bio razvaljen prema spolja. Tom delu aviona se posle nekog vremena izgubio trag. Svedočenja meštana Kamenice govorila su da je „avion brzo pao prepolovljen". Na kraju, u istrazi se razgovaralo i s jednim češkim vojnikom koji je bio za instrumentima kada je izdata naredba da se ispali projektil. I prema zapisima s „crne kutije", videlo se da je avion bio „u spuštanju" u trenutku udara. Svi ti dokazi su godinama čuvani kao najveća državna tajna.

s3
s3

Svima dobra priča o ustašama... Branko Habuš

Prema Habušovim nalazima, „spletom čudnih okolnosti odvojeni deo repa aviona u sebi nosi jednog člana posade", Vesnu Vulović, koju pronalazi lokalni šumar i odvodi je u bolnicu. Ona danas ne prihvata verziju da je avion oboren sa zemlje i odbija da govori o nesreći koja joj se dogodila. Zagrebački „Jutarnji list" preneo je njenu izjavu da joj se novinari sada obraćaju s pitanjem šta se zaista desilo s „Jatovim" avionom.

Nesrećni „Ginis"

- Otkud bih ja znala nešto drugo osim onoga što sam doživela? - rekla je Vesna Vulović. Verujući u verodostojnost zvanične verzije pada aviona, istakla je da joj je na aerodromu u Kopenhagenu, pri iskrcavanju putnika upao u oči jedan nervozni i zbunjeni momak i da ga nije prijavila „jer se plašila da će kapetan pomisliti kako paniči posle samo nekoliko meseci letačkog staža".

Nakon što je preživela pad kod Serbske Kamenice, ušla je u „Ginisovu knjigu rekorda".

- Što se tiče rekorda, potpuno je besmisleno govoriti o njemu jer to je pre svega bila velika nesreća. Ne daj Bože nikom takav rekord - zaključuje Branko Habuš.

b

NAJVEĆE „JATOVE" NESREĆE

10. oktobar 1955. - na letu Beograd-Beč, novi „Jatov" „konver", zbog nevremena i posade koja je slabo poznavala instrumente u avionu, udario je u brdo Kalemberg koje se nalazilo na pravcu sletanja. Avion je udario u sam vrh brda i prepolovio se. U zadnjem delu je poginulo pet putnika i jedan član posade, a dvadeset dvoje je preživelo udes. U prednjem delu aviona izgorelo je pet putnika i kapetan Romeo Adum. Među poginulima su bila i tri službenika američke ambasade u Beogradu.

11. septembar 1973. - let Skoplje-Titograd avionom „karavela SE-210" završio se u planinskom vencu Maganika fatalnim udesom zbog previda kapetana Maglića. Na jedan poziv kontrole leta predstavio je let idealnim po tačkama kretanja iako je bio niži po visini i udaljeniji od aerodroma. Zbog magle i promašene rute, avion pri sletanju nije bio na predviđenoj poziciji. U direktnom udaru trupnim delom u vrh Babinog zuba, avion se prepolovio na dva dela i niko od 35 putnika i šest članova posade nije preživeo udes.

27. februar 1988. - „Jatov" „boing 727-200" iznajmljen turskoj privatnoj kompaniji „Talija ervejz", iako je bio tehnički ispravan, završio je tragično zbog greške kapetana Rakića i kopilota Šišovića. Ispred aviona u kojem nije bilo mnogo ljudi isprečio se planinski venac, a avion je bio na mnogo manjoj visini od potrebne. Poginula su sedmorica „Jatovih" radnika.

19. mart 1972. - 30 poginulih u avionu „mekdonel daglas DC-9-32" iznajmljenom prevozniku „Idžipt era". Avion je prilikom sletanja udario u brdo iznad grada Adena u Jemenu. Kapetan Gazivoda je pošao u desni zaokret posle preletanja aerodroma i, spuštajući avion, krilom dotakao brdo koje je bilo pokriveno maglom s mora i nije bilo obeleženo crvenom svetiljkom.

1. 12. 1981. - Avion „DC-9-MD-81", „Ineks Adrija avioprometa" na letu za Ajačio, na Korzici. Kapetan Kunović pravi lošu procenu leta pri preletanju aerodroma. On se spustio ispod minimalne dozvoljene visine. Kada su svi saznali šta je u pitanju, kapetan Kunović i kopilot dali su punu snagu motorima, međutim, bilo je kasno. Avion je sa 173 putnika i sedam članova posade, brzinom od oko 900 km/h, udario u brdo San Pijetro. Nesređena lista putnika, neozbiljnost posade, loša organizacija i traljava priprema doprineli su nesrećnom događaju.

Izvor: PRESS

Tagovi

Pročitajte još

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati