Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

13. 03. 2018.  - Autor: Telegraf.rs

NAJPOTRESNIJA SLIKA RATA

Zove se „Pobeđeni. Parastor sa ubijene“. Samo Rus može ovako da ubode suštinu!

NAJPOTRESNIJA SLIKA RATA

Foto: Screenshot

Ovo delo Vasilija Vereščagina nastalo je tokom poslednje decenije XIX veka i nalazi se u sklopu njegove „Balkanske serije“ inspirisane Rusko-turskim ratom tokom kojeg je Ruska imperija predvodila pravoslavnu koaliciju sastavljenu od Srbije, Crne Gore i Rumunije te bugarskih ustanika i dobrovoljaca

"Poraženi, parastos za ubijene". Slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije. Foto: Wikimedia Commons/artlib.ru

„Nekom’ rat, nekom’ brat“, kaže naša stara izreka kojom se aludira na činjenicu da se u svakom sukobu, u kojem ljudi ginu zbog ideala ili zato što ih je neko na to naterao, nađe drugi neko da iz tog sukoba izvuče materijalnu korist. Zovemo ih danas — ratni profiteri. Ali stoji to, da samo neljudima rat može da bude brat, zar ne? Užasi rata su takvi da je bilo kakav drugi stav o profiterstvu na konto njega nemoguć.

Slika koja se nalazi pred vama delo je velikog ruskog majstora Vasilija Vasiljeviča Vereščagina(1842-1904), čoveka koji je među prvim ruskim umetnicima priznat u svetu, a koji se posebno proslavio svojim delima sa ratnom tematikom, u koje spada i ovo. Neka njegova dela bila su toliko kontroverzna, da nikada nisu ni štampana u ondašnjim knjigama a kamoli izlagana u galerijama.

Ime ovog brutalnog dela je „Pobeđeni. Parastos za ubijene“ i izrađena je tokom poslednje decenije XIX veka, a nalazi se u sklopu njegove „Balkanske serije“ koja je bila inspirisana i koja je nastala nakon Rusko-turskog rata (u kojem je aktivno učestvovao i bio ranjen nakon što je po njegovom izbijanju svojevoljno napustio Pariz i vratio se u otadžbinu; njegov brat je poginuo u Opsadi Plevne) tokom kojeg je Ruska imperija predvodila pravoslavnu koaliciju sastavljenu od SrbijeCrne GoreRumunije te bugarskih ustanika i dobrovoljaca, a protiv Osmanlijskog carstva.

Ishod ovog rata bio je takav, da je 1878. došlo do srpske, crnogorske i rumunske nezavisnosti, kao i do uspostave Kneževine Bugarske koja je de jure ostala deo Osmanlijskog carstva ali de fakto bila nezavisna, te autonomne bugarske oblasti Istočne Rumelije koja se 1885. ujedinila sa Bugarskom, što je izazvalo bespotrebni Srpsko-bugarski rat koji smo izgubili.

Elem, što se same slike tiče, nije naznačeno a nije ni važno, ko su stradali koji su na njoj prikazani. Teoretski, mogli bi da budu i srpski vojnici, mada se po uniformi vojnika pored sveštenika, čija je odora takođe indikativna, verovatno radi ili o pripadnicima oružanih snaga Ruske imperije ili pak o borcima Bugarske dobrovoljačke armije. To je potpuno nevažno.

Još jedan način da se interpretira ova slika, mogla bi da bude apoteoza ovih herojski izginulih ljudi, ili čak — svih ljudi u svim ratovima koji su herojski izginuli zbog nekog ideala, neke uzvišenije stvari. Možete je tumačiti kako god želite, vredna umetnička dela se po tome i prepoznaju. Ali užas rata, kako god je interpretirali, ne možete negirati.

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage