Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

20. 05. 2015.

Kit Džeret slavi 70. rođendan

Američki pijanista Kit Džeret (Keith Jarrett) proslaviće ovog meseca 70. rođendan objavljivanjem dva albuma u produkciji svoje firme ECM, kojima namerava da potvrdi da je i dalje "jedinstvena marka" i kao majstor džeza, i kao majstor klasičnog klavira.

Kit Džeret slavi 70. rođendan

       "Creation" (stvaranje, tvorevina) je njegov prvi solo snimak za četiri godine, koji označava nastavak razvoja Džeretove spontane improvizacije na klaviru. On je taj žanr i stvorio 70-ih godina prošlog veka albumima kakav je "multiplatinski" "The Koeln Concert", na kojima su snimci njegovih rizičnih 30-minutnih slobodnih improvizacija, bukvalno nastalih bez ikakvog muzičkog ili tematskog predloška. Pošto se oporavio od sindroma hroničnog umora krajem 90-ih godina prošlog veka, Džeret je promenio format solističkih koncerata, povezujući ih u nizove kraćih improvizacija. Ali, "Creation" i nije jedan jedinstveni koncert, već je za taj album Džeret izabrao, kako kaže, "trenutke najvećeg otkrovenja" sa šest samostalnih koncerata u četiri grada od aprila do jula 2014. godine. U novoj ulozi producenta, Džeret je kreativnom procesu dodao još jedan sloj, tako što je devet delova povezao tako da praktično stvori jedan paket improvizacije. Njegova tonska montaža možda će iznenaditi neke od njegovih kritičara koji su mu zamerali da se u solo izdanjima pokazao kao samoljubiv. Ipak, rezultat je jedan od Džeretovih najintimnijih i najrefleksivnijih solo-snimaka, pun retko lepih melodija, daleko drugačiji od njegovih ranijih solo-izleta koji su bili visoko ritmički, uz ponavljanje motiva bluza i gospela. Izdvaja se ''Part IV'' u kojem je Džeretova referenca na dela španskog kompozitora Hoakina Rodriga ''Concierto de Aranjuez'', inspiracije su mu "Sketches of Spain" Majlsa Dejvisa (Miles Davis), dok u dirljivo romantičnom "Part V", povremeno ukazuje na bosanovu "Waters of March" Antonia Karlosa Žobima (Antonio Carlos Jobim).' Na klasičnoj strani je Džeretovo drugo rođendansko izdanje, ''Barber/Bartok/Jarrett'', na kojem je do sada neobjavljen snimak koncerata 1984-85 u Nemačkoj i Japanu, na kojima je tumačio dva tehnički izazovna dela iz 20. veka ''Piano Concerto Op. 38'' Semjuela Barbera (Samuel Barber) i ''Piano Concerto No. 3'' Bele Bartoka. Džeret vešto rukuje furioznim ritmom prvog i poslednjeg stava Barberovog koncerta, bez sumnje se oslanjajući na svoje džez koreno, a u sporim srednjim stavovima demonstrira osećaj za dirljivo. U Bartokovom končertu, Džeret se u prvom stavu upušta u donekle komplikovanu međuigru drvenih duvača, u pastoralnom srednjem stavu pokazuje svoju lirsku stranu, i u završnom alegro stavu spretno prelazi između solo i pratećih deonica. Kao bis, izvodi prekrasnu, skoro petominutnu spontano improvizovanu baladu. Ono što povezuje ova dva izdanja su Džeretova virtuoznost, kontrola ritma i osetljivost na melodiju koja ga dobro služi i kao tumača pisane muzike, i kao spontanog improvizatora.

Izvor: Beta.rs

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati