26. 04. 2017.

Kasini, Saturnov pratilac, kreće na poslednje putovanje

Kasini (Cassini) kreće na put na kom nikad pre nije bila nijedna letelica napravljena ljudskom rukom. Ona danas polazi u seriju od 22 orbite oko Saturna, pre nego što prvi i poslednji put uroni u njegovu atmosferu.

Kasini, Saturnov pratilac, kreće na poslednje putovanje

Kasini je u to ime, dobila i svoj "Google Doodle".

Tokom poslednjih 13 godina, ova letelica nam je približila Saturn i njegove prirodne satelite bolje nego ijedna pre. Nazvana po astronomu Đovaniju Kasiniju iz 17. veka, lansirana je u oktobru 1997. u saradnji NASA i ESA.

Put do Saturna trajao je sedam godina, a kada je konačno došla na svoju destinaciju, otkrila je izvanredne karakteristike prirodnih satelita gasovite planete i dokaze postojanja podzemnog okeana na Enceladu.

I pred sam kraj života, nastavila je da šalje važna otkrića, poput onog da u okeanu ispod površine Encelada možda postoje uslovi za život.

Kasini je u prolasku "okusila" jedan od gejzira i pronašla organska jedinjenja, što je naučnicima ulilo nadu, da tu možda ima života.

Na drugom Saturnovom satelitu, Titanu, Kasini je pronašla reke tečnog metana i još neka organska jedinjenja, što takođe obećava.

Naučnici su već isplanirali šta će uraditi sa Kasini letelicom. Poslednji put će je usmeriti ka orbiti Titana, koju će iskoristiti kao "praćku" za približavanje Saturnovoj atmosferi gde će još neko vreme beležiti podatke o prstenovima planete.

To će biti najbolji uvid u Saturnove prstenove koji smo imali dosad, a Linda Spilker koja radi na ovom projektu, kaže da bi Kasini mogla da otkrije njihovo poreklo.

Prstenovi su mnogo veći nego što su naučnici očekivali i sasvim je moguće da su stari koliko i sama planeta. Oni manji su stari oko 100 miliona godina, a verovatno su nastali raspadom kometa koje je "rastrgla" Saturnova gravitacija.

Kasini bi takođe mogla da otkrije sastav prstenova, koji su uglavnom sačinjeni od vodenog leda, ali od kojih je jedan procenat materijala potpuna misterija.

Nakon što 22 orbite, dvadeset godina otkako je krenula na ovo epsko putovanje, postaće deo planete koju je proučavala.

"Slomiće se, istopiti, pretvoriti u paru i to je fantastičan zaključak ove priče. Ona je u suštini promenila sve udžbenike o Saturnu", kaže Erl Meiz, menadžer projekta i dodaje da ne može da ne oseti tugu zbog kraja jedne ere.

"Ipak, to je samo poglavlje, knjiga još nije zatvorena".