Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vikend reportaža... Najneobičnije priče o ljudima i događajima

02. 10. 2011.  - Autor: Marija Raca

Pimp my BMW

Multipraktik - Života Zdravković iz Kragujevca, jedan od najboljih restauratora motora starijih više od pola veka, najbolje primerke pronalazio na Goliji gde su ih gorštaci koristili za svakodnevne poljoprivredne radove

s1
Života Zdravković iz Kragujevca, jedan od najboljih restauratora motora

Dugo se Života Zdravković iz Kragujevca, čuveni restaurator BMW motocikala, češao po glavi kada su mu seljaci sa Golije objašnjavali da takvi motori nisu retkost na njihovoj planini. Mnogi su ih, rekli su mu, svojevremeno kupovali jer su se pokazali nenadmašnim prilikom oranja i drugih seoskih radova.

Života Zdravković iz Kragujevca, jedan od najboljih restauratora motora

Tek kada je zašao u gorske vrleti, shvatio je da se seljaci nisu šalili. Pronašao ih je nekoliko, a osim oranja, gorštaci su ih koristili i za prevoženje sena i drva, tako što su „jednostavno" za njih kačili prikolicu, plug i drugu laku mehanizaciju. Ipak, čuđenje je ubrzo smenila radost, jer je Zdravković među hrpom gvožđa, na tavanu, u štali ili zaboravljene pored druma pronašao i najbolje primerke „kostura" ovih motocikala, kojima će kasnije, neverovatnom spretnošću i upornošću, udahnuti novi život.

Zdravković je jedan od naših najboljih restauratora BMW motocikala, među kojima su često i oni stariji od pola veka. Međutim, da bi se od babe napravila devojka, što naš sagovornik uspešno čini već punu deceniju, potrebno je imati ne samo volju i istrajnost, već i mnogo sreće. Najteže je pronaći originalni deo, jer svaka zamena umanjuje vrednost dvotočkaša.

- Svaki šraf mora da bude originalan, svaki s oznakom kvaliteta nemačkog proizvođača - objašnjava naš sagovornik. - Kilometar-sat mora da ima BMW oznaku, gume nabavljam iz Nemačke, klip i karike takođ... Samo jedan deo na motociklu koji nije autentičan, značajno obara cenu motora, pa tako, na primer, ako vredi tri hiljade evra na tržištu oldtajmera vrednost se obara za najmanje polovinu.

Kupovao i mačku u džaku

Pojedine stare delove majstor brzo obradi, ali se neretko dešava da su mu potrebni meseci rada. Samo skidanje i vraćanje žica sa točkova motora, a njih je stotinak, predstavlja posao koji zahteva strpljenje koje imaju samo oni najposvećeniji. Svaka žica se skine, očisti, ponovo hromira, vraća nazad u točak, pa tek onda šteluje. Poslednji restaurirani BMW je lepotan od 250 kubika, nekada crni, a danas u boji slonovače, koji se „šepuri" parkiran pod stablom jabuke ispred radionice. Vremešnog gospodina, koji podseća da je upravo stigao iz vremeplova, pokreće jednocilindrični benzinski motor.

- Kod njega je zanimljivo zadnje, odvojeno suvozačevo sedište, koje ima ugrađene opruge, pa suvozaču, pogotovu ako je reč o dami, prija i višesatna vožnja - objašnjava Života. - Takođe, far i stop-svetlo potiču iz vremena proizvodnje, ali moraju da funkcionišu kao da ih je juče izradio radnik u BMW fabrici. I njega sam pronašao zaboravljenog, negde na Goliji.

s2
Života Zdravković iz Kragujevca, jedan od najboljih restauratora motora

Zdravković kaže da prisustvo nemačkih motocikala na ovoj planini nije iznenađenje, jer su se seljaci snalazili kako su znali i umeli. Nije bilo svrhe da kupuju traktore, jer bi se s njima isprevrtali na strmim terenima, pa im je ovaj motocikl znatno olakšavao život. Njihovi motori su besmrtni, ne tako brzi, ali jaki i izdržljivi, pa su praktično bili jedino sredstvo za krstarenje po planinskim vrletima.

Potraga za originalnim delovima Životu je vodila u razne krajeve zemlje, a na tim putovanjima snalazilo ga je štošta.

- Samo na osnovu rekla-kazala obreo sam se u jednom selu nadomak Pirota, gde je, navodno, živeo starac koji ima delove za BMW - seća se naš sagovornik. - Nađem starinu, ali se ispostavi da je reč o pravom čudaku. Sa tavana je skinuo oblepljenu kutiju, stavio je ispred mene i rekao: „Ova kutija vredi 50 evra, uzmi ili ostavi, ali otvaranja nema!?" Gledam onu kutiju, ne znam šta da radim, a gorim od znatiželje. Možda je unutra moje blago, a možda i obične cigle. Šta ću, izvadim i dam 50 evra, preznojavam se i strepim. Nervozno počinjem da cepam kutiju i umalo nisam umro od sreće! Unutra staro, originalno sedište od motora, nešto što se može pronaći samo ako imate mnogo, mnogo sreće.

Susret posle pola veka

Tek kada kostur nekog motora stigne kreće i potraga za originalnim delovima koja, neretko, putem interneta završi širom Evrope ili sveta. Kada se sve sabere, kreće i restauracija koja sa završava slavljem, često i suzama. Najteži trenutak je  kada se pojavi kupac i kada sledi poslednje slikanje.

- Jedini način da prežalim svojih ruku delo jeste da me u radionici čekaju već spremljeni delovi za sledeći - priznaje.

Ipak, najzanimljiviju priču je imao upravo ovaj restaurirani BMW od 250 kubika. Nekada je bio „paunovo perje" jednog zaljubljenog mladića, sada penzionera iz Bele Palanke.

- Motor je star 57 godina, a starac ga je kao momak kupio u Nišu - priča nam Zdravković. - Kasnije ga je prodao, ali se nikada neće saznati koliko je „ruku" prošao. Jedino ga niko nije prevodio na sebe, pa je zvanični vlasnik ostao upravo starac koga sam zbog papira morao da pronađem. Kada je shvatio zbog čega ga tražim, najpre je bio u šoku, a onda se rasplakao. Poslednji put ga je video pre pola veka, kada je na njemu vozio svoju tada najveću ljubav. Ma čovek jednostavno nije mogao da veruje da će ga ikada ponovo videti.

Izvor: PRESS

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati