Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

06. 04. 2007.  - Autor: SANJA M. TOMIĆ

KAIRO: UPUTSTVO ZA SNALAŽENJE

Egipatsko razumevanje reči "saobraćaj" je vrlo živopisno. Ulicama se kotrljaju taljige s magarcima, kamile, auto trotočkaš, prašnjavi gradski autobusi, motocikli, tristaći, a ima samo šest semafora

1
S

Najveći grad u Africi, u kojem nezvanično živi 30 miliona ljudi, predstavlja haotičnu mešavinu neobičnih predela, zvukova i mirisa. Zakrčene ulice pune su trgovaca, magarećih taljiga, kamila, kombija, autobusa i užurbanih pešaka...

Mirom odišu jedino pušionice, obično obložene pločicama, s nekoliko sklepanih stolova i stoličica, gde se pijucka čaj, puše nargile i raspravlja o politici u egipatskom stilu.

Čim se izađe sa aerodroma, ima se šta i videti. Mnogo policije, isto toliko oružja i pepeljare na svakom koraku jer su Egipćani strastveni pušači. Vojno-policijske snage zbog militantnih islamskih grupa veoma su brojne i raspoređene gde god se kreću turisti.

S2

Kod piramida policajci kao opomena miruju na kamilama, a ispred muzeja i restorana sede iza barikada. Puše, šacuju svaku beloputu turistkinju, ali krajičkom oka prate da se ne bi neki sunarodnik suviše osmelio i preteći približio njegovom veličanstvu turisti.

Turista se pak zaista oseća kao bog, ali mora biti isto tako milostiv i pun sitnine koju će kao bakšiš deliti na svakom koraku. Zato će svaki pametan i dobro obavešten turista u menjačnici tražiti što više sitnog novca, jer se kusur često ne vraća i smatra se ličnim darom.

Ko koči, a ko daje gas

Kad dospete u Kairo, kao da ste pronašli neko nepoznato sazvežđe. Nigde na svetu ne možete videti stotine ljudi koji provode noći na mostovima, parkiraju automobile na samom mostu ili žive na nemogućim mestima.

A

Građevinski optimizam

U divljim delovima Kaira nikle su kuće, po pravilu samo ozidane blokovima, s armaturom koja viri iznad ravne ploče. Armatura se može protumačiti kao znak večitog građevinskog optimizma Egipćana ili kao izbegavanje plaćanja poreza. Ravan krov obično služi kao šupa. Tu su nabacani delovi salonita, preostali blokovi, stara trska, kavezi s kokoškama, a ponegde i vezana koza.

Oko dva miliona građana Kaira uselilo sa na srednjovekovno groblje između starih fatimidskih grobnica i taj deo grada poznat je kao Grad mrtvih. Ograđen je zidom visokim dva metra, a policija i vojska ne zalaze u improvizovane uličice. Turisti ga razgledaju usput, iz autobusa, zgranuto posmatrajući kako se između niza grobnica s prekrasnim kupolama - vijori veš.

Egipatsko razumevanje reči "saobraćaj" je vrlo živopisno. Ulicama se kotrljaju sve vrste vozila koje možete zamisliti - taljige s magarcima, dostojanstvene kamile, auto trotočkaš, kombi za prevoz putnika koji koči pred svakim prolaznikom koji je zastao, prašnjavi gradski autobusi, motocikli, tristaći, "zastave 128"...

I sve je staro najmanje 2-3 decenije. Klima je suva, nema rđe, pa se vozi sve što može. Cena benzina od 10 dinara je doprinela da se u Kairu skoro uopšte ne može videti bicikl. Ne isplati se.

A2

Kairo

Stanovnika: 26 miliona
Jezik: arapski (službeni), engleski i francuski
Vremenska razlika: +1 sat
Telefoniranje: 9920 (za pozive iz Srbije), mobilne mreže imaju roming
Valuta: egipatska funta (1 evro = 7,3 EGP)
Struja: 220 V

Klima: temperatura u aprilu 20-25°C
Viza: dobija se preko agencije, cena 10 evra
Šta videti: Grad mrtvih, pijaca Han Halil, Citadela, Egipatski nacionalni muzej, Koptska četvrt, piramide u Gizi, Sfinga, vožnja felukama po Nilu, zoo-vrt

Kupovina: pamuk, ukrasi od srebra i zlata, suveniri od drveta, gline i mesinga, papirus, tepisi, začini, mirisi, kopije arheoloških nalaza, lampe

Hrana i piće: u hotelima se služe uobičajena međunarodna jela i pića, a valja probati i domaća: jagnjetinu, ovčetinu, junetinu s pirinčem i pikantnim umacima; domaće pivo i vino (alkoholna pića imaju oznaku "export"). Isključivo piti flaširanu vodu i ne koristiti led, a sirovo voće oljuštiti.
Smeštaj: Sigurnije je ići preko uglednije turističke agencije, odsedati u hotelima s najmanje četiri zvezdice

Mali saveti: Korisno je poneti budilnik, džepnu lampu za obilazak hramova, grobnica i piramida. Za putovanje poneti laganu odeću od prirodnih tkanina, ali i topliju odeću za veče. Naočari i kreme za sunce su neophodni. Obavezno poneti sredstvo za dezinfekciju ruku, kao i lekove protiv dijareje. Novac menjati samo u banci ili u hotelu. Tražiti sitan novac (po funtu ili pet funti)

U gradu koji se proteže na 100 km ima samo šest semafora, koje niko ne poštuje. Vozi se samo s pozicionim svetlima, maše se rukama kroz prozor umesto migavaca, svađa se, psuje se, kombi za prevoz prima putnika u srednjoj traci, jedno magare se zainatilo...

Kada hoćete da skrenete polukružno, obično iz najbrže (leve) trake morate preći u najbržu traku u suprotnom smeru, i to sve po propisima i saobraćajnim znacima. Pešacima je još teže. Potpuno su obespravljeni, a šefovi su vozači koji, ako se na vidiku ukaže pešak, obično staju na papučicu gasa.

Stoga, prelazak opterećenije ulice u Kairu prosečno traje sedam minuta. Prva preporuka turističkom pregaocu koji je rešio da se uputi u tržni centar preko čuvenog bulevara Put piramida (četiri trake u oba pravca s ograničenjem brzine na 90km/h, pešački prelaz ne postoji) jeste da pronađe grupu Egipćana koji su nameračili isto.

Priključite im se nehajno i prepustite se njihovoj veštini pretrčavanja. Gledajte da budete brzi, a da, za svaki slučaj, između vas i gomile automobila budu - Egipćani.

Kairci ne plaćaju saobraćajne kazne. Opšte je pravilo da saobraćajac pri sebi ima svesku gde beleži sve saobraćajne prekršaje i registarske oznake prekršioca. Kad dođe na red registracija, vlasnik vozila je dužan da plati sve saobraćajne kazne da bi mogao da registruje kola.

Gud baj

Ukoliko ste skloni pustolovinama, možete napustiti sigurnu oazu hotela i taksijem se uputiti u kupovinu. Tu obavezno treba pripremiti strategiju protiv prevare. Nikada se ne dogovarajte unapred o ceni prevoza. Sedite odmah na zadnje sedište i recite odredište, kao što bi učinio svaki iskusni Kairac.

Bilo gde da idete cena ne sme preći 20-30 egipatskih funti. Kada stignete, da biste stekli prednost u pregovaranju, nonšalantno izađite iz vozila, i platite vožnju kroz prozor. U svim drugim slučajevima, platićete najmanje dvostruko. Ukoliko se opredelite za kočiju, spremite se da će vam obavezno tražiti bakšiš - za vozača, za konja, za kočiju.

S3

Najveća pijaca u Kairu, a smatra se i u svetu, zove se Han Halil i tu se može kupiti sve što postoji. Obavezno je cenkanje do iznemoglosti jer sve što vidite na jednom mestu ima i 10 koraka posle. Kad kupujete, morate vrlo ozbiljno pristupiti ovom složenom poduhvatu.

Trgovci će vas vući za rukav na svakom koraku i svi će se izjašnjavati da ste mu najbolji prijatelj. Kao takvom ponudiće vam bar trostruko veću cenu, a ako procene da ste naivan najbolji prijatelj, cena će biti i 10 puta veća.

Najvažnije pravilo u cenkanju je "gud baj". To uvek upali. Trgovac se ponaša kao da se od robe ne bi odvojio nizašta na svetu, a vi stav - ne bih to ni da mi pokloniš. Turistička upornost se isplati.

Izvor: PRESS

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati