Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

14. 11. 2018.  - Autor: iserbia.rs

SUPERHRANA: Šta je to?

Teško je podeliti svu hranu na potpuno zdravu ili potpuno nezdravu. Znamo da neku hranu koja je veoma nezdrava ne treba jesti (često), ali postoji i veoma zdrava hrana koja se naziva – superhrana. U ovom tekstu saznajte koja je to hrana koju bi trebalo da jedete više i češće.

SUPERHRANA: Šta je to?

U mnogim od supernamirnica biljnog porekla mogu se naći fitohemikalije, što su biološki aktivne supstance u hrani. One često imaju antioksidantno dejstvo, a neretko su povezane sa bojom hrane (crvena hrana ima fitohemikalije jedne vrste, a zelena neke druge…). To je upravo razlog zbog čega se preporučuje da se jede hrana u svim duginim bojama, kako bi se unosile raznovrsne korisne supstance.

 

U nastavku teksta biće više detalja koja je to hrana koja sadrži fitohemikalije i mnoge druge korisne supstance, zbog koje se smatra funkcionalnom i superhranom, a biće i ponešto o prebioticima i probioticima.

Za razliku od ostale koja ima samo hranljivu vrednost, takozvana superhrana ima ulogu u prevenciji mnogih bolesti. Jedna od glavnih odlika te hrane je da je vrlo nutritivno bogata u odnosu na broj kalorija koje ima. A kad već moramo da jedemo, zašto ne bismo jeli hranu koja ne samo da zadovoljava glad, već i doprinosi zdravlju na duže staze.

Bitno je napomenuti da fitohemikalije u vidu suplemenata nisu efikasne, već samo u celovitoj hrani. Tada imaju pozitivan efekat na kognitivne procese, kao i ulogu u usporavanju starenja i prevenciji raka i drugih bolesti.

Potencijalne koristi fitohemikalija u sledećoj hrani:

šargarepa, dinja, narandža, bundeva, slatki krompir, paradajz, lubenica - prevencija raka, jačanje imuniteta
zeleni čaj - prevencija raka
kupus, brokoli, kelj, prokelj - prevencija raka
bobice, crveno grožđe, crveno vino, crna čokolada, citrusi - snižavanje holesterola, smanjenje rizika za srčane bolesti
sojini produkti - snižavanje holesterola, smanjenje rizika za srčane bolesti, zdrave kosti

Evo liste nekih od supernamirnica i njihovih „čudesnih“ sastojaka. Ovo nije potpuna lista, niti jedina moguća. Važno je reći da se pretpostavlja da je po zdravlje idealno ubaciti po jednu supernamirnicu u svakom obroku, a minimum jednu na dan. Nije loša ideja odštampati ovu listu i držati je na frižideru podsećanja radi. ;)

• Pasulj - niskomasni izvor proteina, izvor vlakana, vitamina B, gvožđa, magnezijuma.
• Borovnica - izvor vlakana, vitamina C i E, , fitohemikalija, folata, kalijuma
• Brokoli - izvor polifenola, vlakana, vitamina C, folata
• Crna čokolada - izvor flavonoida, antioksidanata, polifenola
• Ovas - izvor rastvorljivih vlakana, polifenola
• Narandža - izvor vitamina C, vlakana, folata, kalijuma, polifenola
• Bundeva - izvor vlakana, karotenoida, kalijuma, magnezijuma, vitamina C i E, pantotenske kiseline
• Losos - izvor omega-3 masnih kiselina
• Soja - niskomasni izvor proteina, izoflavona, fitoestrogena
• Spanać - izvor karotenoida, hlorofila, antioksidanata, vlakana, vitamina A, C, E i K, kalcijuma, gvožđa, luteina
• Zeleni i crni čaj - izvor antioksidanata, katehina
• Paradajz - izvor likopena
• Orah - izvor omega-3 masnih kiselina, vlakana, proteina, biljnih sterola
• Jogurt (tzv. grčki) - izvor linolne kiseline, proteina, kalcijuma, vitamina B12, kalijuma, magnezijuma, cinka, riboflavina, probiotika

Prebiotici su nesvarljivi ugljeni hidrati koje razlažu bakterije debelog creva, što pomaže uzgajanju dobrih bakterija, koje se hrane prebioticima. Ima ih u belom i crnom luku, praziluku, raži, ječmu, pšenici...

Prebiotici su potencijalno korisni za:
• tretman dijareje
• prevenciju raka debelog creva
• smanjenje triglicerida
• kontrolu šećera u krvi i nivoa insulina
• iskorišćavanje minerala
Probiotici su žive, korisne bakterije koje se nalaze u fermetisanoj hrani poput jogurta. Ima ih u jogurtu sa laktobacilima, kefiru, švapskom siru, kiselom kupusu, soji, tempehu, miso supi...

Probiotici su potencijalno korisni za:
• prevenciju i tretman dijareje
• netoleranciju na laktozu
• smanjenje infekcija urinarnog i digestivnog trakta
• smanjenje infekcija uha i dermatitisa kod dece
• smanjenje holesterola i krvnog pritiska
• prevenciju i tretman vaginalnih infekcija gljivica

Nije ih teško pobrkati, ali to i nije tako važno, jer su i jedni i drugi korisni, važno je samo da ne zaboravimo da ih konzumiramo. 



 




Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati