Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

05. 03. 2018.  - Autor: B92

Dva tipa ishrane koji smanjuju rizik od srčanih bolesti

Mediteranska ishrana koja sadrži maslinovo ulje i ribu ili vegetarijanska obogaćena jajima i mlečnim proizvodima podjednako smanjuju rizike za srčane bolesti kao što su telesna težina i masno tkivo, pokazalo je italijansko istraživanje.

Dva tipa ishrane koji smanjuju rizik od srčanih bolesti

Foto:Thinkstock

Naučnici su nasumično podelili 107 gojaznih odraslih osoba u dve grupe, od kojih je jedna bila na vegetarijanskoj, a druga na mediteranskoj ishrani tri meseca, a zatim su sledeća tri meseca grupe zamenile ishranu. Na početku istraživanja svi ispitanici bili su svaštojedi, što znači da su jeli i životinje i biljke. 

Ispitanici nisu dobili određene ciljeve u pogledu gubitka težine, ali su dobijali redovne savete nutricionista u vezi sa time kako da smanje kalorijski unos, i unesu manje kalorija predloženim jelovnicima i obrocima. 

Bez obzira na tip ishrane, učesnicima se savetovalo da 50 do 55 odsto kalorija unesu u obliku ugljenih hidrata, 25 do 30 posto u obliku masnoća i 15 do 20 posto u obliku belančevina. 

Ispitanici su, bez obzira na vrstu ishrane, izgubili podjednako na težini i masnom tkivu - oko dva kilograma, napisali su naučnici u radu objavljenom u časopisu Circulation. 

Vegetarijanska hrana obogaćena jajima i mlečnim proizvodima rezultirala je većim smanjenjem tzv. lošeg LDL holesterola, dok je mediteranska bila povezana s većim smanjenjem triglicerida i pokazatelja upale. 

Svaka ishrana sama po sebi rezultirala je većim poboljšanjem zdravlja u smislu težine i drugih faktora rizika za srčane bolesti od tipične zapadne ishrane bogate crvenim mesom, skrobom, industrijski prerađenom hranom i zaslađenim napicima. 

Dosadašnja istraživanja nisu upoređivala vegetarijansku i mediteransku ishranu, kaže vodeći autor istraživanja Frančesko Sofi sa Univerziteta u Firenci i univerzitetske bolnice Kaređi. 

“Ovo je prva studija čiji je cilj upoređivanje dva tipa ishrane u istoj grupi ispitanika koji su svaštojedi”, rekao je Sofi. 

Mediteranska ishrana sastoji se od mnogo voća, povrća, integralnih žitarica, mahunarki i maslinovog ulja i nemasnih izvora belančevina poput piletine ili ribe. Vegetarijanci takođe jedu voće, povrće i integralne žitarice, kao i jaja i mlečne proizvode, ali izbegavaju živinu, crveno meso i ribu. 

U poređenju s ranijim navikama u ishrani, ispitanici iz obe grupe znatno su smanjili unos kalorija, kao i ukupnih masnoća i zasićenih masti. 

Na vegetarijanskoj ishrani značajnije je smanjen LDL holesterol tzv. loši holesterol koji se gomila na zidovima krvnih sudova i dovodi do stvaranja ugrušaka i začepljenja krvnih sudova. 

"To je očekivana pojava jer je izvor većine LDL-a meso", kaže Sofi. 

Veće smanjenje triglicerida ili masnih kiselina uz mediteransku ishranu takođe je očekivano, kaže Sofi, jer je poznato da kombinacija maslinovog ulja i složenih ugljenih hidrata u voću i povrću koji su osnova ove ishrane, smanjuje trigliceride.

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati