Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

05. 06. 2011.  - Autor: V. Miladinović

Kako je ruski „Tetris" pokorio svet

Rekord - Pre četvrt veka osvojio je svetsko tržište i postao najpopularnija igra na svetu svih vremena. Hladni rat - Vodile su se borbe za autorska prava kojima svetske softverske kompanije nisu birale sredstva

s1
tetris

Kada je pre 25 godina „Tetris" počeo da osvaja američko i svetsko tržište i zauzeo poziciju najpopularnije igre na svetu svih vremena, postavljalo se pitanje da li je moguće igrati jednu partiju beskonačno.

Naučnica Džona Brustovski bavila se upravo tim pitanjem i dala odgovor - svaka igra je predodređena da ima kraj. Možda to važi za jednu partiju „Tetrisa", ali slava „Tetrisa" je beskonačna.

a1

Igra koja leči traume

Jedno britansko naučno istraživanje nedavno je pokazalo da „Tetris" utiče na blokiranje spontanih traumatičnih uspomena. Naučnici sa Oksforda izveli su eksperiment sa 60 dobrovoljaca koji su gledali film sa slikama različitih trauma. Nakon polučasovne pauze posle desetominutnog filma 20 učesnika je igralo „Tetris", 20 igru „Pub Quiz", a 20 nije radilo ništa. Ustanovili su da je posle „Tetrisa" broj spontanih sećanja na traumatične slike smanjen. „Tetris" se zato polako uključuje u lečenje pacijenata sa posttraumatskim stresom i sličnim psihičkim problemima.

A sve je počelo tako što je mladom matematičaru sa moskovske Akademije nauka Alekseju Lonidoviču Pažitnovu bilo dosadno na poslu. Radeći na projektu računara „elektronika 60" u dugačkim pauzama na poslu smislio je igricu kojom će ubiti vreme. Prva verzija je bila slaganje različitih figure u nedogled - bez poena i nivoa. Ali, to što nije osvajao poene niti prelazio u drugi nivo nije ga sprečilo da ovu, tada još uvek bezimenu igricu, igra bez prestanka.

Genije kratkih rukava

Pošto sve figure imaju četiri kocke (na grčkom tetra), a Aleksej bio fan tenisa, igra je kombinacijom reči dobila ime „Tetris". On tada nije slutio da će igra biti (legalno) prodata u 125 miliona primeraka, ali ni da će biti jedna od značajnijih bitaka u osvitu kraja hladnog rata.

„Tetris" je, naime, od nastanka bio predmet borbe za globalna autorska prava, a u borbi su korišćene sve hladnoratovske metode i podmetačine sovjetskih, britanskih, japanskih i američkih softverskih kompanija. A tvorac igre Aleksej Pažitnov, kako to već biva, najmanje je omastio brk kada je u pitanju zarada.

Pažitnovljeva verzija „Tetrisa" bila je prilagođena sovjetskom računaru „elektronika 60", a dvojica programera koji su sa Aleksejom radili na Akademiji - Dmitrij Pavlovski i student Vadim Gerasimov igricu su prilagodili za IBM-ove PC računare. Ta verzija se brže nego „Koka-Kola" raširila sa istočne strane gvozdene zavese. Preko mađarskog tržišta dospela je i do britanske softverske kompanije „Andromeda". Britanci su kontaktirali autora igrice oko autorskih prava, ali kako u to vreme komunikacija Zapad-Istok nije išla baš glatko i brzo, a njima se ukazala prilika da igricu prodaju, oni su to i učinili bez Aleksejeve dozvole. Prodali su je kompaniji „Spektrum holobajt", koja je igricu izbacila na američko tržište.

s2
tetris

Tada se u igru uključuje i Sovjetska vlada preko državne kompanije „Elorg". Rusi su i dobili, ali samo za arkadne modele igrice u igraonicama i za ručne konzole koje nisu proizvedene u Japanu. To je značilo da su se u rat za „Tetris" uključili Japanci.

Prava za „Tetris" u igraonicama prodata su kompaniji „Atari", a „Nintendo" je dobio prava za konzole koje nisu japanske. „Atari" i „Nintendo" su potom ušli u spor, pošto je „Atari" na osnovu svojih prava pokušao da izda svoju verziju igrice.

a2
Pažitnov

fakti

- Ruski naučnik Pažitnov napravio je „Tetris" 1984. godine
- Igra je ušla na zapadno tržište 1986. godine
- „Tetris" je najprodavanija igra na svetu sa više od 150 miliona prodatih primeraka
- Postoji 45 različitih legalnih verzija „Tetrisa" i ko zna koliko nelegalnih

U ovom unutrašnjem japansko-japanskom ratu pobedio je „Nintendo". Dobili su prava za prodaju „Tetrisa" za sve kućne zabavne sisteme, a „Atari" je svoju verziju morao da povuče iz prodaje. „Nintendo" je potom prodao tri miliona primeraka samo za konzolu „Gejm boj".

Za američkim snom

Aleksej Pažitnov se 1996. preselio u Ameriku, u pokušaju da preko autorstva na „Tetris" i on oseti čari ostvarenja američkog sna. On je osnovao „Tetris kompaniju", i samo delimično naplatio svoju intelektualnu svojinu.

- Umesto uništavanja, pucnjave, destrukcije, u „Tetrisu" nešto slažete. Stvarate red u haosu. To ljudima daje odličan osećaj - dao je filozofsku dimenziju svojoj igri Pažitnov.

Vadim Gerasimov nije dobio nikakvu naknadu za svoj doprinos prilagođavanju za PC, a kako je govorio, ovlastio je Pažitnova da prodaje igricu jer je imao poverenja u njega.

Izvor: PRESS

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage