Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

15. 05. 2011.  - Autor: Marko Prelević

„Pepsi" vs „koka-kola": Je li tako da (ni)je svejedno?

„Koka-kola", najčuvenije sladunjavo piće na svetu, nedavno je proslavilo 125. rođendan, ali u rivalskom „Pepsiju" obećavaju da će i njihov kontraudar biti jak. A ove dve kompanije ispisale su na hiljade stranica iz marketinga

1
Možda je Drugi svetski rat bio najrazorniji i najtragičniji sukob u istoriji, možda je američko ratovanje u Vijetnamu bio najgluplji, ali nema sumnje koji titulu najskupljeg nosi vekovno rivalstvo „koka-kole" i „pepsija". Neki bi, doduše, ovom konfliktu dodali i epitet „najuzaludniji", jer nema baš malo onih koji će primetiti da su ta dva pića, u stvari, jedno te isto, bez obzira što se dva giganta iz petnih žila upinju da nije tako.

„Koka-Kola" je pre nekoliko dana slavodobitno, uz žurke po čitavom svetu, proslavila 125 godina uveseljavanja planete. I ne, da raščistimo i tu zabludu, oni nisu stvorili Deda Mraza, niti ga odenuli u crveno, mada su dali nemerljiv doprinos njegovom imidžu i popularnosti. Njihov legendarni logo nije se menjao tokom istorije, baš kao ni čuvena flaša...

„Pepsi" je stvoren 12 leta kasnije, 1898. godine, kada je preduzimljivi Kaleb Bredam smućkao nešto u svojoj garaži u Novom Bernu u državi Severna Karolina.


3
Prva reklama za „pepsi" bila je poster na kojem se nalazio jedan od prvih profesionalnih vozača Barni Oldfild. Dotad je „Koka-Kola" već imala razrađen sistem marketinga, koji se sastojao u posebnim kuponima za kupovinu napitka, ali i ogromnim reklamama i muralima na američkim zgradama. Neki od njih sačuvani su i danas.

„Drugo piće" decenijama je pokušavalo da dostigne popularnost i prodaju „koka-kole", a pravi potres dogodio se četrdesetih godina. Tadašnji prvi čovek kompanije Volter Mak uvideo je da sve reklame za ova dva osvežavajuća napitka promovišu stereotipe protiv crnaca ili ih potpuno ignorišu. Uvideo je da bi „pepsi" mogao da se obrati upravo „negroima" - kako su tada nazivani crni Amerikanci - i smislio kampanju u kojoj se Afroamerikanci prikazuju u pozitivnom svetlu.


Ali, rasna segregacija i dalje je bila veoma snažna u čitavoj Americi, posebno na jugu. „Pepsijev" marketinški tim trpeo je veliku diskriminaciju, vređanja, a članovi Kju-kluks klana čak su im pretili i smrću. Kompanija je to pokušala da iskoristi kroz poruke da je „Koka-Kola" rasistička kompanija. Zbog toga je prodaja „pepsija" u Čikagu po prvi put nadmašila onu „kolinu".

Pritisci su, ipak, bili prejaki za čelnike kompanije, koji nisu želeli da izgube bele potrošače. Volter Mak, koji će uskoro napustiti direktorsku fotelju, branio se rečima:

- Ne želimo da „pepsi" bude crnačko piće.

a
Ti meni, ja tebi - Konflikt kroz decenije
  • 1972. „Pepsi" osvaja Sovjetski Savez
  • 1975. Počinje „Pepsi čelendž"
  • 1977. „Pepsi" anketira „Pica hat"
  • 1985. april „Koka-Kola" menja formulu i predstavlja „nju kouk"
  • 1985, jul „Koka-Kola" se vraća starom receptu
  • 2000. „Koka-kola" ulazi u Severnu Koreju
  • 2002. U Atlanti počinje operacija „vanila kola", koja se završava neuspehom
  • 2003. „Koka-kola" počinje da se prodaje u Iraku
Tek će sedamdesete godine, kada Zapad ulazi u potrošački zenit, doneti razbuktavanje sukoba koji je tinjao decenijama. Zahvaljujući američkim zakonima koji dozvoljavaju čak i „najnapadnije" reklamiranje, „Pepsi" i „Koka-Kola" udarili su svim silama jedni na druge. Tako je 1975. stigao i čuveni „pepsi čelendž".

To je, u stvari, bio najobičniji test ukusa, koji je trebalo da dokaže da je „pepsi" bolji, ali da se narod uglavnom vodi reklamom i imidžom. U šoping-molovima bi predstavnik „Pepsija" podigao štand sa dve neobeležene šoljice. U jednoj se nalazio „pepsi", u drugoj „koka-kola". Građani bi probali obe, a onda odlučivali koje je bolje piće. Rezultati testa pokazivali su da ljudi više vole ukus „pepsija".

Od poznih sedamdesetih pa nadalje oba brenda angažovala su poznate ličnosti kao promotere: „Pepsi" je krenuo sa Majklom Džeksonom i Madonom, dok su „crveni" uzvratili Polom Abdul i Džordžom Majklom. Kasnije su „pepsi" pili i Dejvid Bekam, pa i Britni Spirs, koja je izazvala skandal kad je uhvaćena sa čašom „koka-kole" u ruci.


Pre toga su se oba pića, 1985. godine i deceniju kasnije, našla na spejs-šatlu „Čelindžer", a poslednji veliki uspeh „pepsija" bio je sredinom devedesetih, kada je pokrenuta kampanja „Pepsi staf". Uz svaku kupljenu limenku ili flašu dobijao se određeni broj poena, a njihovim sakupljanjem mogao se „pazariti" i neki poklon. Uspeh kampanje bio je toliki da se „pepsi" prodavao više od „koka-kole" tokom leta u kojem su održane Olimpijske igre u SAD, i to u Atlanti, sedištu „Koka-kole"

4
Za ovu je akciju vezan i jedan od najvećih skandala u istoriji „Pepsija". Reklama je tvrdila da će svako ko sakupi sedam miliona poena za „Pepsi staf" dobiti na poklon vojni avion „harijer"! Žitelj Sijetla Džon Lenard za 700.000 dolara kupio je upravo toliko poena i zatražio od „Pepsija" svoju nagradu. Kada je kompanija odbila da mu da letelicu vrednu 23 miliona dolara, Lenard ih je tužio, ali i izgubio....

Kako sada stoje stvari? Poslednje informacije kažu da je „pepsi" izgubio čak i drugo mesto, jer se na njega probila „dajet kouk". Ali, iz „Pepsija" najavljuju novu, još „opasniju" kampanju...

Izvor: Press

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati