Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

04. 10. 2007.  - Autor: Ana Dragović

IMPERIJA WALL MART

„Sve na jednom mestu - po najnižim cenama" je revolucionarna formula koju je šezdesetih godina prošlog veka u trgovine uveo Sem Volton i koja važi i danas, a njegovoj firmi donela je veliko bogatstvo

s1
s1

„Sve na jednom mestu - po najnižim cenama", šezdesetih godina dvadesetog veka ovo je bila revolucionarna formula u maloprodaji. Osmislio ju je Sem Volton, pretvorivši svoj lanac prodavnica u najveću korporaciju na svetu i najmoćnijeg privatnog poslodavca u Americi. U brojkama to znači da Semovi naslednici danas barataju sa oko 7.000 prodavnica pod etiketom „Volmart" u 14 zemalja sveta, a 1,9 miliona zaposlenih uslužuju čak 176 miliona kupaca nedeljno! S druge strane, američkog giganta sustižu sve ozbiljnije optužbe da svojim poslovanjem guši konkurenciju, gazi prava radnika i, povrh svega, urušava nacionalnu ekonomiju!

a1

Brutalno na sindikat

Žestokoj kritici izložen je poslovni model kome najveći poslodavac u Americi pribegava u komunikaciji sa zaposlenima. Bivši radnici „Volmarta" ne propuštaju da ukažu da je sam Sem Volton uveo praksu davanja otkaza svima koji pokušaju da organizovanjem sindikata zaštite svoja prava i uvećaju izuzetno niske zarade. Ovaj gospodin je, izgleda, zaslužan i za uvođenje danas široko rasprostranjene prakse da se najstrože kažnjavaju lični odnosi među kolegama koji „prevazilaze prijateljstvo". Dakle, svako ko se upusti u romantičnu vezu s kolegom, ali i svako ko neku aferu ne otkuca nadređenima, može jedino da se nada otkazu.

Košulja, salata i toalet-papir

Pre pola veka bilo je nezamislivo da u istoj prodavnici pazarite košulju, salatu i toalet-papir, a koncept samousluge bio je potpuno nepoznat. Najveći krivac za ove i slične izume koji su maloprodaju učinili onakvom kakvom je danas poznajemo jeste preduzimljivi Amerikanac Sem Volton. Rođen je 29. marta 1918. godine u Oklahomi, u porodici Tomasa Gibsona i Nensi Li Volton. Porodica budućeg multimilijardera jedva je sastavljala kraj s krajem, pa su Tomas i Nensi odlučili da sreću oprobaju u državi Misuri. Već tada je mali Sem pokazao ambicioznost i čvrstu veru u uspeh. Kakva bi ovo priča o ostvarenju američkog sna bila da ne pomenemo da je njen junak istovremeno bio odličan đak, sportista i omladinski lider, uspevajući pritom da puni porodični budžet mužom krava i raznošenjem mleka mušterijama! Da bi sebi priuštio studije na Univerzitetu u Misuriju postavljao je stolove u kantini u zamenu za obroke i bio spasilac na školskom bazenu. U aprilu 1942. godine upoznao je svoju buduću suprugu Helen Robson i već sledeće godine su se venčali. Semjuel Robson Rob bio je najstariji od četvoro dece koja će, zahvaljujući pregalaštvu svog tate Sema, postati naslednici neslućenog bogatstva. Džon Tomas rođen je 1946, Džejms Kar 1948. i ćerka Alis 1949. godine.

s2
s2

Jedan podatak iz porodične biografije pomaže nam da shvatimo kako se ubogi student Sem Volton našao u ulozi gazde vlastite prodavnice. Naime, vetar u leđa Semovim poslovnim poduhvatima dao je njegov tast, ugledni bankar i rančer. Pozajmio je Voltonu 20.000 dolara za kupovinu prve trgovine. Od tog trenutka mladi biznismen ništa nije prepuštao slučaju. Radni elan nije ga napuštao ni na odmoru, gde je s velikim interesovanjem obilazio lokalne maloprodajne objekte. Do 1962. godine Volton i njegov brat Bad otvorili su 16 različitih prodavnica u Arkanzasu, Misuriju i Kanzasu. Bilo je vreme da Volton svoje progresivne ideje i talenat sakupi pod kapom danas dobro poznate marke „Volmart" i otvori u Arkanzasu prvu prodavnicu slavnog trgovinskog lanca. Zaposleni kažu da je u suštini priče o „Volmartovom" uspehu niko drugi do Njegovo visočanstvo mušterija, osoba koju je Sem voleo da nazove „šefom". Pod tim je podrazumevao, međutim, mnogo više od poštovanja fraze da je „mušterija uvek u pravu". Semov maestralni plan sastojao se u tome da zadovolji kupce ljubaznim ponašanjem osoblja i raznovrsnošću artikala po najnižim mogućim cenama.

a2

Milijarde

U prethodnoj fiskalnoj godini kompanija „Volmart" ostvarila je rast prihoda od 11,7 odsto, na 345 milijardi dolara, a njena neto dobit iznosila je 12,2 milijarde dolara.

Familija Volton verovatno je najbogatija na svetu. Pet najimućnijih članova loze (Džim, Rob, Alis, Džon i Helen) doskora nisu izbijali sa top-ten liste najbogatijih ljudi sveta. Nakon smrti supruga Džona Voltona u avionskoj nesreći, društvu milijardera pridružila se Kristi Volton. Rođaci zajedno poseduju oko 40 odsto kompanije „Volmart", s prosečnim imetkom od 16,5 milijardi dolara, u totalu su do aprila ove godine težili 88,2 milijarde dolara.

Motivacija menadžmenta

Iskusni Sem je zapazio da bi Amerikanci, umesto da obilaze niz prodavnica u potrazi za nekoliko artikala, radije pazarili sve na jednom mestu. To im je i pružuo u svojim ogromnim prodavnicama. Ako ste se ikada pitali ko je zaslužan za koncept samousluge koji je kupcima omogućio da sami biraju robu, a zatim da sve đuture plate pred izlazom, prava adresa je opet - Sem Volton. Nije bilo neobično tih godina videti Sema kako lično, u niskom letu privatnog aviona, proučava zemljište u potrazi za idealnim mestom za nova „Volmartova" čeda. Sledeća stanica Semovog interesovanja bila je „IBM-ova" škola u Njujorku. Tragao je za najpametnijim momkom koji će uvesti informatičku tehnologiju u njegov već razgranati biznis. Rezultat je da informacije o svim proizvodima koji prođu kroz „Volmartovu" blagajnu završavaju u centralnoj bazi podataka. Njene kapacitete nadilazi jedino Pentagonov informatički sistem! Upotreba kompjutera omogućila je „Volmartu" da sa izuzetnom preciznošću prati šta mušterije i u kojoj količini kupuju. Osluškujući puls potrošača, kompanija naručuje robu, odnosno diktira proizvođačima koje vrste i količine proizvoda su potrebne. Do kraja života Sem Volton predano je radio na ostvarenju najvažnijeg cilja - smanjiti troškove u trgovačkom sistemu, bilo da oni leže u radnjama, maržama proizvođača ili na strani distributera. Sve to imalo je za posledicu da se s rafova „Volmartovih" prodavnica smeše artikli po ubedljivo najpovoljnijim cenama.

Da bi motivisao menadžment kompanije da ostane sve vreme na visini zadatka, Sem im je ponudio ulogu „ograničenih partnera" posredstvom investiranja u novootvorene prodavnice. Ovo je u velikoj meri motivisalo zaposlene da se o „Volmartovim" objektima brinu kao o svom sopstvenom dobru, znajući da je rast njihovih zarada u direktnoj vezi s profitabilnošću prodavnica u kojima rade.

a3

Najomiljeniji i najomraženiji

Kao najmoćniji lanac snabdevanja u SAD, „Volmart" je u poziciji da diktira uslove trgovinskim firmama „na veliko", uslovljavajući ih da spuste svoje cene. Upravo u toj činjenici leži objašnjenje što je „Volmart" ujedno i najomiljenija i najomraženija američka firma. Ovakvom poslovnom politikom kompanija je samo u protekloj godini omogućila mušterijama da uštede 287 milijardi dolara, odnosno 2.500 po domaćinstvu, pokazuju najnoviji izveštaji. Drugim rečima, to što kontroliše cenu proizvoda „Volmartu" omogućava da kupcima ponudi svakodnevno niske cene, i to prosečno 20 do 30 odsto niže u odnosu na konkurenciju. Iako ovakva računica definitivno ide naruku mušterijama, kritičari napominju da na kraju vodi ka smanjenju radnih mesta u Americi, jer je ogroman deo robe iz Kine.

Na svoju veliku sreću, Sem Volton je proveo veći deo života i karijere u potpunoj anonimnosti. Jedva da je iko znao za njega kad je magazin „Forbs" 1985. godine obznanio da je kao vlasnik 39 odsto akcija „Volmarta" najbogatiji čovek na planeti. Nezaustavljivi talas medijskog interesovanja zapljusno je biznismena koji je dugo iz senke upravljao najvećim svetskim maloprodajnim lancem. Javnost su zabavljali i najmanji detalji iz života zagonetnog milijardera, pa i onaj da mu je od limuzine draži obični američki pikap. Sem je umro 1992. godine kao drugi najbogatiji čovek na svetu, odmah iza neprikosnovenog Bila Gejtsa. Kompanijske akcije nasledila su njegova tri sina, ćerka i žena. Smrt osnivača nije označila kraj razvitka gigantskog maloprodajnog lanca. Naprotiv, u godinama koje su usledile, dobro poznata „Volmart" etiketa pojavila se u svakom kutku Amerike, ali i u mnogim drugim zemljama. Među 14 država na čijoj teritoriji se nalaze „Volmartovi" prodajni objekti jesu Meksiko, Velika Britanija, Argentina, Brazil, Kanada i Portoriko.

Samo u Americi postoji više od 2.300 ovakvih hipermarketa. U posebnu kategoriju „Volmart" trgovina ubrajaju se i prodavnice objedinjene pod etiketom „Semov klub", a za šoping koji se u njima pretvara u celodnevni užitak neophodno je uplatiti članarinu.

Izvor: PRESS

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati