Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

08. 06. 2018.

Steknite samokontrolu uz pomoć ovih 10 koraka

Mozak je evolucijom predodređen za sreću, baš kao što je automobil predodređen za vožnju. Kao što je automobilu potrebno gorivo kako bi se pokrenuo, mozgu su potrebni hormoni i neurotransmiteri. Srećom, da biste ga napunili, dovoljno je trčati ili provesti strastveno veče, jer fizički napor i seks, čak i bez orgazma, podstiču lučenje endorfina.

Steknite samokontrolu uz pomoć ovih 10 koraka

Foto:24sata.hr

Ovaj je prirodni analgetik čak 20 puta moćniji od morfijuma, prema kojem je dobio ime, i zahvaljujući njemu maratonci mogu završiti stazu iako bi trebali “umirati” u bolovima.

Kad pobedite u igri “čoveče ne ljuti se”, održite besprekornu prezentaciju ili vas prijatelj pohvali, javlja se hormon koji podstiče samopouzdanje. Zbog njega su se prvi kromanjonci takmičili ko će uloviti većeg jelena, a danas podstiče ljude da se takmiče i “hrane” tuđim pohvalama. No za ovaj “egoistični” hormon zadovoljstva nije nužno nadmašiti druge nego povećati samopouzdanje.
Hobiji su najbolja “apoteka” za redovnu nabaku oksitocina. Od slikanja do sporta, bavite se onim u čemu ste dobri i zaslužite svojih pet minuta slave. 

Takođe, zagrlite dete, poigrajte se s kućnim ljubimcem, izađite na kafu s prijateljem ili podelite bezazleni trač s kolegom. Mozak će početi da stvara oksitocin, “molekul povezivanja”.

Stres je ubica sreće i blokira mehanizme mozga. Kako biste ga se rešili, razmišljajte kao zebra.

- Stavite se nakratko u njenu kožu. Dok pase, svaki tren može je zaskočiti lav. Dok ide na pojilo, može je zaskočiti lav. Dok ide na spavanje, može je zaskočiti gepard. Ali ona se ne brine. Da čoveka vreba krvoločni predator svaki put kad ode na ručak, u kupatilo ili krevet, umro bi od brige - ističe u knjizi “Zašto zebre nemaju čir” dr. Robert Sapolsky.

Zebre, baš kao i ljudi, osećaju stres, koji je itekako koristan mehanizam. U deliću sekunde daje supermoći. Ipak, zebra je pod stresom samo kad se opasnost pojavi. Ne brine se oko toga šta će biti sutra, ne brine se hoće li pašnjak i dogodine imati trave, niti hoće li njene male zebre odrasti u uspešne odrasle. Zahvaljujući čeonom režnju, čovek može da planira i predviđa budućnost, no zbog njega će jednako da reaguje na zamišljeni crni scenario, kao i na lava u neposrednoj blizini.

Ne postoji jednostavan recept za brisanje stresa osim redovnog “pražnjenja” trčanjem, opuštanjem i treniranjem razlikovanja stvarne opasnosti od brige na koju ne možemo uticati. No za psihu je najpogubnija amigdala. Aktivira se čim vas nešto uzruja, a ako vas nešto potpuno rastroji, može da natera mozak  ga da reaguje impulsivno.Taj emotivni deo mozga možete istrenirati da “otpleše” od problema. I to u samo deset koraka. Amigdala je emotivac “lak na okidaču”, a uz veežbu psihijatra dr. Marka Goulstona problemom će se početi baviti dio čeonog režnja koji je razumniji.
U deset koraka naučite da koristite deo mozga koji je zadužen za samokontrolu.

    Osvesti okidač - Odmah nakon što vas nešto “izbaci iz koloseka”, zapišite šta vas je tačno razljutilo.
    Osvesti telo - Zapišite kako se fizički osećate (ubrzavaju vam se disanje i puls, boli vas želudac, osećate navalu krvi u glavu i sl. ) te koliko je to intenzivno.
    Osvesti osećaj - Odaberite reč koja najbolje opisuje vaše emotivno stanje i zapišite jeste li ljuti, besni, uplašeni, frustrirani, teskobni, prestravljeni i sl. te zapišite koliko intenzivno.
    Osvesti poriv - U sekundi razmislite na šta vas osaećaj tera; želite li udariti krivca, vrištati, otići šefu i reći mu što ga ide, sklupčati se u krevetu ostatak dana... 
    Osvesti posledicu - Razmislite šta će se dogoditi ako to i napravite u tom trenutku, idućeg dana i za nedelju dana.
    Osvesti shvatanje - Razmislite ne uzimate li problem previše lično.
    Osvesti stvarnost - Pokušajte da pronađete druga objašnjenja i uzroke za ono što vas je razljutilo.
    Osvesti rešenje - Razmislite što biste mogli napraviti osim poriva i kako da odreagujete.  
    Osvesti dobrobit - Razmislite koje su dobre posledice takve reakcije.
    Osvesti bližnjeg - Ako se i dalje ne možete suzdržati od impulsivih reakcija, zamislite nekog ko se istinski brinuo za vas i voleo vas. Zamislite šta bi vam rekao i to zapišite.

Izvor: 24sata.hr

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati