Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

16. 08. 2017.  - Autor: newsweek.rs

Drevni "ruski rulet": Evo kako preživeti najstariju igru na život i smrt

Igrač koji želi živ da izađe iz kruga mora imati ili ludu sreću ili zavidno matematičko znanje

Drevni "ruski rulet": Evo kako preživeti najstariju igru na život i smrt

Foto:newsweek.rs

matematici Josifov problem ili Josifova permutacija označava teorijski problem vezan za igre eliminacije prebrojavanjem. Ljudi stoje u krugu čekajući da budu eliminisani, prebrojavanje počinje od nekoga iz kruga i nastavlja se u fiksnom pravcu (smeru). 

U svakom koraku jedan broj osoba biva preskočen, a sledeća osoba biva eliminisana. Eliminacija se nastavlja nad preostalim osobama čiji broj postaje sve manji i manji sve dok ne ostane samo jedna osoba. Zadatak je da se izabere položaj igrača u prvom krugu tako da taj igrač izbegne eliminaciju.

Youtube Printscreen/Numberphile, Josifov problem

Foto: Youtube Printscreen/Numberphile, Josifov problem



Problem je nazvan po Josifu Flaviju, jevrejsko-rimskom istoričaru koji je živeo u prvom veku nove ere. Prema Josifovom zapisu o opsadi Jodfata, on je zajedno sa još 40 vojnika bio zarobljen u pećini čiji su izlaz blokirali Rimljani.

Izabrali su samoubistvo umesto zarobljeništva i odlučili da naprave krug i da međusobno ubijaju svakog trećeg. Josif tvrdi da su, srećom ili možda uz Božiju pomoć, on i još jedan čovek jedini preživeli i predali se Rimljanima.

Wikipedia, Mrtva priroda s delima Josifa Flavija

Foto: Wikipedia, Mrtva priroda s delima Josifa Flavija



Evo kako je to Josif opisao u 8. poglavlju 3. knjige "Judejskog rata" (pisanog u trećem licu):

"A kako Josifa i pokraj toga očajnog položaja nije napuštala njegova prisebnost, uzdajući se u božiju zaštitu, stavi svoj život na kocku pa reče: 'Pošto je zaključeno da se umre, to neka kocka odredi koji će svaki put biti ubijen od drugoga. Neka onaj na koga padne kocka bude ubijen od onih na koje padne kocka posle njega (pored njega). Tako će svakog zadesiti ista sudba a da nijedan ne strada od svoje ruke. Jer ne bi bilo pravo da se posle ubistva drugoga neko pokaje i spasi se.' Ovaj predlog mu vrati poverenje pošto je i on morao vući kocku. Čim bi neko izvukao kocku, dragovoljno je puštao da ga sledeći ubiju svesni da će tako i vojskovođa odmah umreti. Jer su držali da im je smrt sa Josifom mnogo milija od života. Preostade ipak on, sretnim slučajem ili božijim određenjem, sa još jednim drugom, pa pošto ga nije ni kocka pogodila, a nije hteo ni da kalja ruke krvlju sunarodnika, nagovori i ovoga da se preda i da spasi život."

Profimedia, Josif Flavije

Foto: Profimedia, Josif Flavije



Iako postoji nekoliko matematičkih rešenja ovog problema, pitanje je kako u praksi postaviti stvari dovoljno brzo tako da ne izađete iz kruga hladniji nego što ste u njega ušli. I ovom video JuTjub kanala "Numberphile" videćete kako pobediti u smrtonosnoj igri.

Za početak, sve što treba uraditi jeste svaku osobu u krugu označiti određenim brojem i potencijalne rešenja će sama početi da se otvaraju.


 

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage