Pretraga
Logo
OGLASIPromotional banner

BNPL osvaja svet

Press Online -

Podeli vest

Unsplash

Model „kupi sada, plati kasnije ili buy-now, pay-later“ (BNPL) u velikoj je ekspanziji.

Prema podacima firme Worldpay, BNPL je prošle godine dostigao čak 342 milijarde dolara potrošnje na globalnom nivou, u poređenju sa samo 2 milijarde dolara pre deset godina. Banke i tehnološki giganti, poput JPMorgan Chase, PayPal-a, Apple-a i Google-a, sve više ulaze u ovu sferu, a pored potrošačkog sektora, BNPL počinje da transformiše i poslovno finansiranje, piše Economist.

Kako funkcioniše BNPL?

Kada potrošač kupi, recimo, proizvod od 100 dolara, BNPL firma kao što su Klarna ili Affirm odmah plaća trgovcu celokupan iznos (umanjen za proviziju), dok potrošač vraća novac u ratama – često u četiri rate kroz šest nedelja, bez kamate. Trgovci imaju korist jer potrošači sa pristupom BNPL opciji troše u proseku 20% više.

Image
Unsplash

BNPL za biznis – sledeća velika stvar?

Iako se BNPL uglavnom vezao za e-trgovinu i mlađe potrošače, nova meta su kompanije. Tržište poslovnih zajmova na odloženo plaćanje u SAD iznosi oko 4,9 biliona dolara – četiri puta više od ukupnog duga na kreditnim karticama. Startapi poput Billie i Hokodo pokušavaju da digitalizuju i unaprede ovaj sektor, nudeći firmama brzu i jednostavnu procenu kreditne sposobnosti.

Sekuritizacija duga

Kako BNPL firme rastu, ne žele da zadržavaju previše duga na bilansu stanja. Umesto toga, paketi BNPL zajmova se „sekuritizuju“ i prodaju investitorima, poput hedž fondova i upravljača imovinom. Primeri uključuju prodaju Klarna portfolija u Britaniji za 39 milijardi dolara, dok je PayPal postigao dogovor sa KKR-om za kupovinu BNPL duga vrednog do 44 milijarde dolara.

Image
Unsplash

Rizici: Da li se BNPL oslanja na prezadužene potrošače?

Iako korisnici BNPL usluga često imaju niže prihode od onih koji koriste kreditne kartice, pokazatelji ne sugerišu ozbiljnu finansijsku nestabilnost. Istraživanje američkog regulatora CFPB otkriva da kasni izmirenje BNPL rata raste (sa 15% u 2021. na 24% u 2024), ali su ukupne stope neplaćanja još uvek niže nego kod kreditnih kartica – oko 2% u poređenju sa 10%.

FICO, američki sistem za kreditni rejting, počeo je da uključuje BNPL podatke u ocene. Preliminarni rezultati pokazuju da redovni i odgovorni korisnici BNPL usluga često imaju bolju kreditnu sposobnost nego što su ranije imali.

Zaključak

Industrija BNPL možda još nije prošla test velike recesije, ali za sada pokazuje znake stabilnosti i koristi – kako za potrošače, tako i za trgovce i investitore. Granica između tradicionalnog bankarstva i BNPL modela sve je tanja, a "kupovina u ratama" više nije tabu – već deo savremenog finansijskog pejzaža.

Podeli vest

Banner img

Povezane vesti

Banner img
;