
160 karaktera koji su zauvek promenili način na koji komuniciramo
Podeli vest

Nedavno se navršile 33 godine od slanja prve SMS poruke, jednog od najuticajnijih tehnoloških momenata u savremenoj komunikaciji.
Sve je počelo 3. decembra 1992. u Velikoj Britaniji, kada je inženjer Nil Papvort, tada angažovan u Vodafonu, poslao kratku prazničnu poruku „Merry Christmas“. Zanimljivo je da je poruka poslata sa računara, jer tadašnji mobilni telefoni još nisu bili tehnički spremni da primaju SMS funkcija je praktično tek bila u povoju.
U godinama koje su usledile, SMS je postao globalni standard. Ulaskom u 2000-te, gotovo sve mobilne mreže širom sveta mogle su međusobno da razmenjuju poruke, što je dodatno ubrzalo popularnost ovog servisa.

U Srbiji je mobilna telefonija zvanično zaživela krajem 1994. godine, a prelaskom na GSM mrežu 1996. SMS postaje dostupan i domaćim korisnicima. Dalje širenje usluge usledilo je 1998. kada je Telekom Srbija (mts) pustio svoju GSM infrastrukturu, omogućivši masovnu upotrebu kratkih tekstualnih poruka.
Standard je ograničavao poruku na 160 karaktera (GSM 03.38), ali je upravo ta jednostavnost doprinela njenoj efikasnosti. Krajem devedesetih i početkom dvehiljaditih pojavili su se prvi emotikoni jednostavni simboli poput 🙂 i 🙁, a kasnije i grafičke verzije koje su komunikaciju učinile živopisnijom.

Naredni korak bila je MMS tehnologija, koja je sredinom 2000-tih omogućila slanje fotografija, zvuka i kratkih video snimaka, čime su poruke postale vizuelno bogatije.
Bez obzira na uspon aplikacija poput WhatsAppa, Vibera ili Telegrama, SMS i dalje drži svoje mesto. Dovoljno je spomenuti da je u Srbiji u novogodišnjoj noći 2009/2010. poslato više od 51 miliona SMS poruka, dok je tokom 2024. godine ukupan broj dostigao 3,64 milijarde. Na globalnom nivou, 2024. se dnevno slalo oko 22 milijarde SMS-ova nevjerovatnih 8.000 milijardi godišnje.
SMS je tokom godina razvio i sopstvena pravila ponašanja. Pisanje PORUKA VELIKIM SLOVIMA i preterivanje sa uzvičnicima shvata se kao vikanje ili agresija, dok se uobičajeno smatra pristojnim slati poruke između 7 i 22 časa u poslovnom okruženju čak još uži vremenski okvir.
Bezbednost je posebna tema: nikada ne treba slati šifre, PIN-ove, podatke o karticama i druge osetljive informacije, jer su SMS prevare i dalje jedan od najčešćih načina zloupotrebe. Takođe, zakonski je zabranjeno slanje reklamnih poruka bez saglasnosti primaoca, a svaki marketinški SMS mora imati opciju odjave.
Za Srbiju, SMS je imao i simboličku ulogu: predstavljao je tehnološki most između ere fiksne telefonije i savremene mobilne komunikacije. Iako su ga današnje aplikacije delimično potisnule, ostao je ukorenjen u našoj digitalnoj svakodnevici kao deo kulture, ali i kao podsetnik koliko su 160 karaktera mogla da promene svet.
Podeli vest





